Jakie są rodzaje rond w Polsce?

rondo

Ronda to skrzyżowania o ruchu okrężnym. To jeden z ważniejszych elementów infrastruktury drogowej. Ich zadaniem jest poprawa płynności ruchu oraz zwiększenie bezpieczeństwa na skrzyżowaniach. Mogą znacznie się od siebie różnić wyglądem i konstrukcją, co jest związane na przykład z typem drogi. Jazda po rondach może sprawiać czasem problemy, dlatego warto wiedzieć, jakie są ich rodzaje.

Czym jest rondo?

Rondo jest to skrzyżowanie o ruchu okrężnym, na którym pojazdy poruszają się wokół wyspy lub placu. Ponieważ w Polsce obowiązuje ruch prawostronny, to pojazdy jadą w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Przed takim rodzajem skrzyżowania umieszczany jest znak C-12 i może mu towarzyszyć znak A-7, czyli „ustąp pierwszeństwa”.

Rondo ma za zadanie zwiększenie bezpieczeństwa, ponieważ ogranicza ryzyko kolizji czołowych i bocznych. Ten element infrastruktury drogowej poprawia przepływ ruchu i zajmuje mniej miejsca niż klasyczne skrzyżowania.

Rodzaje rond

Ronda różnią się od siebie budową, wielkością oraz liczbą dostępnych pasów ruchu. Ich rodzaj zależy od potrzeb i przepustowości danego miejsca.

Rondo jednopasmowe

Jest to podstawowy rodzaj ronda, na którym ruch wokół wyspy odbywa się po jednym pasie.

Rondo dwupasmowe

Rondo z dwoma pasami ruchu wokół wyspy. Pas ruchu można zmienić na wlocie i na wylocie z ronda. Poruszając się prosto lub w prawo można zając dowolny pas, natomiast w lewo – tylko lewy.

Rondo trzypasmowe

Ten typ ronda spotykanych jest w miejscach o dużym natężeniu ruchu. Ma trzy pasy wokół wyspy. Odpowiedni pas ruchu, w zależności od planowanego kierunku jazdy, należy zająć przed wjazdem na rondo. Skręcając w prawo zajmuje się prawy pas, w lewo lub podczas zawracania lewy, a na wprost można jechać dowolnym z trzech pasów.

Rondo turbinowe

Jest to jedno z bezpieczniejszych rond, którego zadaniem jest zwiększanie płynności ruchu. Zwykle ma 2 lub 3 pasy ruchu. Nie można tutaj zmienić toru jazdy z uwagi na wysepki kierunkowe oddzielające poszczególne kierunki jazdy.

Rondo półturbinowe

Połączenie ronda klasycznego i turbinowego. Zewnętrzne pasy przeznaczone są tylko do zjazdu, natomiast wewnętrzne umożliwiają kontynuację jazdy wokół wyspy. Taki układ poprawia płynność ruchu przy mniejszym natężeniu.

Rondo spiralne

Rondo, na którym pasy ruchu ułożone są w spiralę. Jadąc w prawo wybiera się prawy pas, w lewo lub zawracając lewy, a na wprost można jechać z dwolnego pasa. Na takim rondzie nie ma konieczności zmiany pasa ruchu, dzięki czemu wzrasta poziom bezpieczeństwa.

Rondo biszkoptowe

Rodzaj ronda określanego również jako psia kość, co wynika z jego kształtu. Ruch odbywa się wokół wyspy, jednak jest ona dłuższa i zwężona w środkowej części.

Rondo z sygnalizacją świetlną

Rondo, na któym przepływ ruchu reguluje sygnalizacja świetlna. Zwykle stosowane jest w miejscach o wysokim natężeniu ruchu.

Kto ma pierwszeństwo na rondzie?

Zasady pierwszeństwa podczas jazdy na rondzie określają przepisy. Najczęściej pierwszeństwo mają te pojazdy, które już poruszają się po skrzyżowaniu z ruchem okrężnym.Wyjątek stanowi sytuacja, gdy przed rondem nie ma znaku A-7, czyli „ustąp pierwszeństwa” , ponieważ wtedy obowiązuje zasada prawej ręki i pierwszeństwo ma pojazd wjeżdżający na rondo.

Dlaczego ronda zwiększają bezpieczeństwo?

Konstrukcja ronda wymusza na kierowcach spowolnienie jazdy i ogranicza liczbę potencjalnych punktów kolizji. Zamiast ośmiu miejsc konfliktu, jakie występują na klasycznym skrzyżowaniu, na rondzie są zaledwie cztery. Mniejsza prędkość, mniejsze ryzyko kolizji i płynniejszy ruch sprawiają, że ronda są jednym z najskuteczniejszych rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo na drogach.

Podsumowanie

Ronda, mimo swojej prostoty, wymagają od kierowców znajomości zasad pierwszeństwa i właściwego oznakowania. Odpowiednie korzystanie z pasów ruchu i sygnalizacji pozwala nie tylko na sprawną, ale przede wszystkim bezpieczną jazdę. W zależności od natężenia ruchu, przestrzeni i funkcji, można spotkać różne rodzaje rond, od klasycznych jednopasmowych po zaawansowane turbinowe. Porudszanie się po każdym z nich wymaga szczególnej ostrożności.