Egzaminy na prawo jazdy: od 1 lipca 2025 roku obowiązują nowe zasady

ruch uliczny

Zmiany w egzaminach na prawo jazdy wchodzą w życie 1 lipca 2025 roku. To nie nowe przepisy, ale nowelizacja istniejącego rozporządzenia, która znacząco zaostrza kryteria oceny kandydatów. Egzaminatorzy nie będą już mieli dowolności w ocenie niektórych wykroczeń – nowe przepisy nakazują przerwanie egzaminu w jasno określonych przypadkach.


Nowelizacja rozporządzenia

Chociaż zapowiadano gruntowną reformę systemu egzaminowania kierowców, ostatecznie Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się na nowelizację obowiązującego rozporządzenia. Zmiany zostały wprowadzone rozporządzeniem z dnia 21 maja 2025 r., które modyfikuje zasady egzaminowania kandydatów na kierowców, a także szkolenia i uprawnienia egzaminatorów.

Nie wchodzi więc w życie żadna nowa ustawa – zmiany dotyczą szczegółowych przepisów wykonawczych. Mimo to, ich skutki będą odczuwalne dla wszystkich osób podchodzących do egzaminu praktycznego od 1 lipca 2025 roku.


Co zmienia się 1 lipca 2025 roku w egzaminach na prawo jazdy?

Największa zmiana dotyczy sytuacji, w których egzaminator musi przerwać egzamin – nie będzie to już decyzja uznaniowa, lecz obowiązek wynikający z przepisów.

Nowelizacja rozporządzenia precyzuje sytuacje, które kończą egzamin praktyczny już na etapie placu manewrowego. W nowym brzmieniu § 12 ust. 2 czytamy, że przerwanie egzaminu następuje m.in. w przypadku:

  1. Przejechania kołem przez linię wyznaczającą zewnętrzną krawędź stanowiska;

  2. Najechania lub potrącenia pachołka albo tyczki;

  3. Dwukrotnego nieprawidłowego wykonania jednego z podstawowych zadań (np. ruszanie z miejsca, jazda pasem ruchu, zatrzymanie);

  4. W przypadku egzaminu na pozwolenie – ruszenia w niewłaściwym kierunku lub podwójnego błędu przy zadaniu specjalnym.

Nowością są dwa dodatkowe punkty:

  1. Upadek motocykla lub motoroweru przez brak panowania nad pojazdem (dotyczy kategorii AM, A1, A2, A);

  2. Zachowanie mogące skutkować uszkodzeniem pojazdu egzaminacyjnego lub doprowadzić do kolizji albo wypadku.

Te dwa punkty sprawiają, że błędy wcześniej traktowane jako „graniczne” lub indywidualnie oceniane przez egzaminatora, teraz będą automatycznie skutkować zakończeniem egzaminu.


Nowy katalog wykroczeń kończących egzamin

Kolejna ważna zmiana dotyczy jazdy w ruchu drogowym. W zaktualizowanym § 28 dodano odniesienie do tabeli nr 9 załącznika nr 1 do rozporządzenia. Dokument ten zawiera katalog wykroczeń i zachowań, które muszą skutkować natychmiastowym zakończeniem egzaminu państwowego.

Wśród nich znalazły się m.in.:

  • Spowodowanie kolizji lub zachowanie, które mogłoby do niej doprowadzić;

  • Wymuszenie pierwszeństwa przejazdu;

  • Przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 20 km/h;

  • Najechanie na linię podwójną ciągłą.

W praktyce oznacza to, że nawet pojedyncze, ale poważne uchybienie zasadom ruchu drogowego, wyklucza możliwość kontynuowania egzaminu.


Najechanie na linię podwójną ciągłą – koniec egzaminu

Jednym z najczęściej popełnianych przez kandydatów błędów jest najechanie na linię podwójną ciągłą. Wcześniej egzaminator mógł w tej sytuacji ocenić, czy było to zagrożenie dla bezpieczeństwa i czy błąd był rażący. Po nowelizacji przepisów taki manewr kończy egzamin natychmiast, bez względu na okoliczności.

To szczególnie istotna zmiana, ponieważ tego typu błędy bywają efektem stresu lub chwilowego zagubienia kursanta – od lipca nie będzie to już okoliczność łagodząca.


Zmiany, które mają poprawić bezpieczeństwo

Nowe przepisy mają na celu ujednolicenie i zaostrzenie kryteriów egzaminacyjnych. Mają również wyeliminować przypadki, w których decyzje egzaminatorów różniły się w zależności od ośrodka czy miasta.

Z perspektywy kandydatów na kierowców oznacza to konieczność jeszcze lepszego przygotowania, większej uwagi i koncentracji zarówno na placu, jak i podczas jazdy w ruchu drogowym.